Be kell vallanom hogy Viki kutyáit sokkal egyszerűbb volt fotózni, mint az én saját, copfos négyévesemet. Ha Nellyt beállítottuk hátán egy piros kockás angyalszárnnyal és megkértük, hogy maradjon nekem háttal, majd felkeltettük a figyelmét és a kamera felé fordult, olyan volt, mint egy profi modell (ezzel szemben az én kislányom: 1. vagy éppen nem hajlandó felvenni a szárnyat, 2. nem akar a háttér előtt parádézni, 3. éppen csak átsuhan jobbról vagy balról, aztán igyekezzek lefotózni... – de persze ezért is imádom:) )
Csodálatos dolgot csinálnak így ketten! Eddig csak filmeken láttam hasonlót (amikor kutyákkal mentek el idősekhez, beteg gyerekekhez), hogy milyen jó hatással van az emberekre az állat szeretete, közelsége. Rengeteg mániám és lelkesedésem mellett kutyaimádatban is szenvedek, nekünk is van itthon három szőrgyerekünk, szóval a téma nagyon-de-nagyon közel áll hozzám.
A Menta Magazin első számában található cikket teljes egészében itt olvashatjátok:
Rohanó világunkban igazi felüdülés olyan
emberekkel találkozni, akik szívvel-lélekkel dolgoznak azon, hogy másoknak jobb
legyen. Akik egész életüket annak a nemes célnak szentelik, hogy segítsenek az
embereken. Ha ráadásul mindezt nem egyedül, hanem – jelen esetben – egy vagy
több négylábú, bozontos, lelkes segítőtárssal teszik, könnyedén meggyőznek
minket arról, hogy minden nehézség, betegség ellenére az élet szép.
Tervey Viktória a Doktor Mancsok Alapítvány többi tagjával együtt egy úgynevezett állatasszisztált terápia keretein belül dolgozik a mindennapok szebbé tételén. Hogy mit jelent ez pontosan? Azt, hogy Nellyvel, valamint az alapítvány többi kutyájával, például Shonyval, Kiwivel, Málnával, Ladyvel, Winnievel, Abbyvel, Eyscháva, Skippyvel és a többiekkel együtt vesznek részt egészséges, vagy fogyatékkal élő gyermekek, felnőttek, idős emberek fejlesztésében, gyógyításában, életminőségük javításában.
Mindent a terápiáról
A terápiás kutya a segítő
kutyák csoportjába tartozik, de míg a szintén segítő kutyákhoz tartozó
vakvezető, vagy mozgássérült segítő kutya kiképzését követően a látás, vagy mozgássérült
gazdájához kerül és őt segíti élete során, addig a terápiás kutya végig az őt kiképző
gazdája mellett marad.
Az efféle, kutyákkal való
együtt dolgozás nem mai keletű dolog: az 1960-as években egy pszichológus,
bizonyos Boris M. Levinson egy viselkedési zavarokkal küszködő kisfiú kezelésébe
vonta be először a család kedvencét. A sokáig sikertelen terápia ennek a
döntésnek a hatására eredményes lett: az addig szótlan fiú a kutya hatására
feloldódott és beszélni kezdett. Levison ezek alapján 1964-ben alkotta meg az
állatok segítségével végzett kezelés, azaz az állatasszisztált terápia
fogalmát.
Felmerült bennünk a kérdés:
mitől működik? Mi az a mágikus elegy, melynek köszönhetően emberek gyógyulnak
meg pusztán azért, mert terápiájuk során egy állat is a képbe kerül? Az alapítvány
szakembere örömmel válaszolt kérdésünkre.
Az állatasszisztált terápia sikerének egyik titka, hogy a négylábú képes ráhangolódni az emberre és átvenni annak hangulatát. Talán nem gondolnánk, de az ember és a kutya között kialakult speciális kapcsolat gátolja például az idős emberek magány és depresszió okozta testi és szellemi leépülését is. Kutyáink segítségével a létrejött kötelékek erősítik a terápián résztvevők társas viselkedésének fejlődését. Nem titok, hogy hét kutyusunk most májusban fog terápiás záróvizsgát tenni, gőzerővel megy a felkészülés, nagyon izgulunk és számítunk rájuk – osztotta meg velünk Viktória.
Tévedés lenne azt gondolni,
hogy négylábú barátaink csak időseknél és értelmileg akadályozott felnőtteknél
vonhatóak be a kezelés menetébe. Ezeknek az állatoknak a segítségével
kifejezetten súlyos tanulási problémákkal küzdő, értelmileg, mozgásban, vagy beszédükben
akadályozott, halmozottan fogyatékos, vagy egyéb akadályozottsággal élő (autista,
hiperaktív) gyermekeknél is jelentős eredmények érhetőek el. A terápia során növelhető
például a gyermekek önbizalma, fejlődik a mozgáskoordinációjuk, javul a kedélyállapotuk.
Azok a gyerekek, akik otthon kevesebb szeretetben részesülnek, de kutyát tartanak,
megtanulják rajtuk keresztül a gyengédséget és a törődést, ami a későbbiekben
az emberi kapcsolataik kialakításában is nagy szerepet játszik.
Már a kutya jelenléte is óriási
motiváció a gyerekek számára. Sokkal könnyebben tanulnak meg kimondani például
egy-egy hangot vagy szót a logopédusnál, ha azzal kedvencüket engedelmességre
bírhatják. Ennek köszönhetően szinte nincs az a feladat, amit ne végeznének el
szívesen az állatok jelenlétében. Olyan feltétel nélküli szeretet alakul ki a
gyerekek és a kutyák között, ami csak nagyon ritkán adatik meg az életben.
Az állatasszisztált terápia a
hagyományos kezelési formákhoz képest számos előnnyel rendelkezik. A négylábúak
például már puszta jelenlétükkel is fokozzák egy adott helyiség hangulatát,
csökkentik a szorongás érzését és a stressz szintet. A terápia során az egyik legfontosabb
szerepe az érintésnek van. Az állatok érintése már önmagában nyugtató hatású, feltétel
nélküli szeretetük pedig pozitív érzéseket vált ki. Kísérletek igazolják
például, hogy az egészséges embereknél az állat simogatása a vérnyomás és
szívfrekvencia csökkenését, illetve a légzések mélységének növekedését
eredményezi. Azok a beteg, szívinfaktuson átesett páciensek pedig, akik kutyát,
vagy cicát tartanak, minimum egy évvel élnek tovább infarktus után. Ez szintén
a vérnyomás és szívfrekvencia csökkenését támasztja alá.
Az állatasszisztált terápiának három fajtája van.
1. A látogató program keretében a kutya passzív jelenlétének jótékony
hatását használjuk ki. A kutya simogatása, önzetlen szeretete már önmagában
pozitív érzelmeket vált ki, növeli a résztvevő életminőségét. Nagyon jól
alkalmazható ez a terápiás tevékenység például az idős embereknél, fekvőbetegeknél,
mozgássérülteknél, magas vérnyomásúaknál.
2. A konkrét terápia, rehabilitáció és fejlesztés során meghatározott a
fejlesztendő terület. Nagyon fontos, hogy van fejlesztési cél és konkrét a
célcsoport is (pszichiátriai csoport, mozgáskoordinációs zavarokkal küzdők,
értelmileg akadályozottak).
3. Az állatasszisztált pedagógiában túlnyomórészt motivációs társként van
jelen az állat. Ilyenkor a kutya – egyfajta szituációs partnerként – aktívan
résztvesz a különböző társas eseményeken: óvodai, iskolai foglalkozásokon.
Lehetőség nyílik nevelő célzattal, játékos formában megismertetni a gyerekekkel
többek között a felelős állattartás szabályait és fontosságát.
A Doktor Mancsok Alapítvány
A Doktor Mancsok Alapítvány
az első gödöllői székhelyű, állatasszisztált terápiával foglalkozó alapítvány.
A szervezethez jelenleg tizennégy terápiás és terápiás tanuló kutya tartozik.
Az alapítvány kutyái az ország több településén – Gödöllőn, Zircen,
Veszprémben, Győrben és a környékükön –, iskolákban, óvodákban, idős
otthonokban, rehabilitációs intézetekben végeznek terápiás munkát.
Téged is érdekel ez a
különleges terápiás módszer? Az alapítványról honlapjukon és facebook oldalukon tudhatsz
meg többet!
Bejegyezte: Kriszta
Bejegyezte: Kriszta
Fotó: Galló Krisztina by FOTOGALLO
Cikk: Németh Lívia
Stylist: Kollár Borbála by Borarti
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése